De serie Lost Forest is ontstaan n.a.v. de bosbranden van afgelopen zomer in zowel Griekenland als de rest van de wereld. Voor het schilderen heb ik as, verkoold hout en rode aarde uit de buurt gehaald, waar een bosbrand is geweest. met de ei-tempera techniek heb ik de pigmenten verwerkt in de schilderijen. Laten we vooral op onze natuur oppassen, de bossen en wouden zijn de longen van deze aarde. De schilderijen zijn stille getuigen, voor wat eens een bos of boom was.

Lost Forest

(2022 - 2023)

De serie Lost Forest is ontstaan n.a.v. de bosbranden van afgelopen zomer in zowel Griekenland als de rest van de wereld. Voor het schilderen heb ik as, verkoold hout en rode aarde uit de buurt gehaald, waar een bosbrand is geweest. met de ei-tempera techniek heb ik de pigmenten verwerkt in de schilderijen. Laten we vooral op onze natuur oppassen, de bossen en wouden zijn de longen van deze aarde. De schilderijen zijn stille getuigen, voor wat eens een bos of boom was.

In ons Griekse dorp worden wij omringd door heuvels. Deze heuvels worden vaak door nevels bedekt. Vandaar de titel

Versluierde Heuvels

(2022)

In ons Griekse dorp worden wij omringd door heuvels. Deze heuvels worden vaak door nevels bedekt. Vandaar de titel "Versluierde Heuvels".

In 2021 zijn een aantal Twee Luiken ontstaan. Allemaal hebben ze een monochroom veld en een gelaagd veld. Het zijn beide tempera werken. Het monochrome veld versterkt het gelaagde veld, doordat de kleur die onder de witte laag zit veel actiever wordt.

Twee Luik

(2021)

In 2021 zijn een aantal Twee Luiken ontstaan. Allemaal hebben ze een monochroom veld en een gelaagd veld. Het zijn beide tempera werken. Het monochrome veld versterkt het gelaagde veld, doordat de kleur die onder de witte laag zit veel actiever wordt.

Deze serie is ontstaan in mijn Griekse buitenatelier.

Het griekse licht

(2020)

Deze serie is ontstaan in mijn Griekse buitenatelier.

Deze werken zijn ontstaan tijdens de lockdown voor het Coronavirus in het voorjaar van 2020. Het zijn ei-tempera werken op zowel doek als papier. Sehnsucht is het duitse woord voor verlangen. Het spreekt meer tot de verbeelding.

Sehnsucht April 2020

(2020)

Deze werken zijn ontstaan tijdens de lockdown voor het Coronavirus in het voorjaar van 2020. Het zijn ei-tempera werken op zowel doek als papier. Sehnsucht is het duitse woord voor verlangen. Het spreekt meer tot de verbeelding.

In de zomer van 2019 heb ik in ons Griekse huis een aantal olieverf schilderijen gemaakt op paneel.Het zijn abstracte schilderijen, waarbij ik me door Griekenland heb laten inspireren. De culturele gelaagdheid, de kleurschakeringen, de transparantie,het ritme in water en land, de dynamiek en schriftuur.

Olieverf op paneel 2019

(2019)

In de zomer van 2019 heb ik in ons Griekse huis een aantal olieverf schilderijen gemaakt op paneel.Het zijn abstracte schilderijen, waarbij ik me door Griekenland heb laten inspireren. De culturele gelaagdheid, de kleurschakeringen, de transparantie,het ritme in water en land, de dynamiek en schriftuur.

Eitemperawerken onstaan in Griekenland en Rusland in de zomer van 2018. In Griekenland in ons eigen huis aldaar en in Rusland tijdens een plein-air schildersymposium. De schilderijen zijn abstract, maar hebben een landschappelijke uitstraling. Ook de witgekalkte kerken en kloosters in Rusland waren van invloed.

Zomer 2018

(2018)

Eitemperawerken onstaan in Griekenland en Rusland in de zomer van 2018. In Griekenland in ons eigen huis aldaar en in Rusland tijdens een plein-air schildersymposium. De schilderijen zijn abstract, maar hebben een landschappelijke uitstraling. Ook de witgekalkte kerken en kloosters in Rusland waren van invloed.

Portretten van mensen aan het einde van hun leven, waarvan een aantal inmiddels overleden is. Berusting, angst, kwetsbaarheid, soms seniliteit, alle emoties die bij die laatste fase kunnen horen.

Am Ende..

(2011 - 2018)

Portretten van mensen aan het einde van hun leven, waarvan een aantal inmiddels overleden is. Berusting, angst, kwetsbaarheid, soms seniliteit, alle emoties die bij die laatste fase kunnen horen.

De werken uit deze groep zijn ontstaan tijdens mijn verblijf in Griekenland 2016. De werken hebben geen titel, omdat ik de kijker niet wil sturen.

Griekenland 2016

(2016)

De werken uit deze groep zijn ontstaan tijdens mijn verblijf in Griekenland 2016. De werken hebben geen titel, omdat ik de kijker niet wil sturen.

Project in wording. Ik schilder een reeks portretten van de inwoners van het gehucht Kotsanopoulon in Griekenland, waar ik een gedeelte van het jaar woon. De bedoeling is de mensen vast te leggen voordat zij, en hun cultuur verdwenen zijn en het dorp voor altijd stil zal zijn.

project Griekse dorpsgenoten

(2008 - 2015)

Project in wording. Ik schilder een reeks portretten van de inwoners van het gehucht Kotsanopoulon in Griekenland, waar ik een gedeelte van het jaar woon. De bedoeling is de mensen vast te leggen voordat zij, en hun cultuur verdwenen zijn en het dorp voor altijd stil zal zijn.

Begin 2016 heb ik aan grote fomaten gewerkt met ei tempera. Dit is een techniek, waarbij je de verf met ei, water, olie en pigmenten zelf maakt. Zodoende kun je de sterkte van de kleur zelf bepalen. Bijvoorbeeld transparant of dekkend. Je zet het op in lagen, zodat een mooie diepte en levendigheid ontstaat.

Ei Tempera groot formaat

(2016)

Begin 2016 heb ik aan grote fomaten gewerkt met ei tempera. Dit is een techniek, waarbij je de verf met ei, water, olie en pigmenten zelf maakt. Zodoende kun je de sterkte van de kleur zelf bepalen. Bijvoorbeeld transparant of dekkend. Je zet het op in lagen, zodat een mooie diepte en levendigheid ontstaat.

In de zomer van 2014 heb ik een serie ei tempera schilderijen in onze olijfboomgaard gemaakt.

Onder de olijfbomen

(2014)

In de zomer van 2014 heb ik een serie ei tempera schilderijen in onze olijfboomgaard gemaakt.

Sinds enige jaren schildert Bart Elfrink portretten. In opdracht van veelal (groot)ouders zijn dit vaak kinderportretten. Maar ook volwassenen kunnen vanzelfsprekend geportreteerd worden. Een portret tot formaat 50 x 60 cm. kost 695 euro. Grotere formaten zijn evenredig aan de maat duurder.

portretten in opdracht

(2004 - 2016)

Sinds enige jaren schildert Bart Elfrink portretten. In opdracht van veelal (groot)ouders zijn dit vaak kinderportretten. Maar ook volwassenen kunnen vanzelfsprekend geportreteerd worden. Een portret tot formaat 50 x 60 cm. kost 695 euro. Grotere formaten zijn evenredig aan de maat duurder.

Deze werken in blauw spelen in op ons gevoel van ruimte.

Abstracties in blauw

(2012 - 2013)

Deze werken in blauw spelen in op ons gevoel van ruimte.

Werken op papier die ontstaan zijn tijdens mijn verblijf in griekenland 2010.

Epirus 2010

(2010)

Werken op papier die ontstaan zijn tijdens mijn verblijf in griekenland 2010.

Landschappen, als serie begonnen in 2001 met titel: 'Landschap van verlangen'. Olieverf op doek, van kleine studies (30 x 40 cm.) tot 2.50 mtr. x 2.00 mtr.

landschappen, vrij werk

(2001 - 2010)

Landschappen, als serie begonnen in 2001 met titel: 'Landschap van verlangen'. Olieverf op doek, van kleine studies (30 x 40 cm.) tot 2.50 mtr. x 2.00 mtr.

Kleine doeken meestel 40 x 50 cm. Abstracte landschapstudies.

Landschap klein

(2003 - 2009)

Kleine doeken meestel 40 x 50 cm. Abstracte landschapstudies.

Portretten, niet in opdracht geschilderd. Waaronder een aantal portretten van buren en inwoners van een klein dorpje in West Griekenland waar Bart Elfrink een gedeelte van het jaar doorbrengt.

vrije portretten, niet in opdracht

(2000 - 2008)

Portretten, niet in opdracht geschilderd. Waaronder een aantal portretten van buren en inwoners van een klein dorpje in West Griekenland waar Bart Elfrink een gedeelte van het jaar doorbrengt.

Deze werken op papier zijn gemaakt in Ano Kotsanopoulon. Ze zijn met oost indische inkt (rietpen) en aquarelverf geschilderd. De inkt voor de vorm en de aquarelverf voor de sfeer en de kleur. Ze geven een beeld van de direkte omgeving van het dorpje in de bergen.

werken op papier

(1998 - 2010)

Deze werken op papier zijn gemaakt in Ano Kotsanopoulon. Ze zijn met oost indische inkt (rietpen) en aquarelverf geschilderd. De inkt voor de vorm en de aquarelverf voor de sfeer en de kleur. Ze geven een beeld van de direkte omgeving van het dorpje in de bergen.

Serie van 5 beschilderde boeken, gemaakt voor de tentoonstelling; 'Elfrink, 3 schilders, 1 naam' in het Valkhofmuseum Nijmegen. De boeken zijn catalogi op formaat A3 met afbeeldingen van werk, gebonden in een beschilderde linnen omslag. Alle schilderingen zijn portetten van Caroline.

projecten, series

(2006)

Serie van 5 beschilderde boeken, gemaakt voor de tentoonstelling; 'Elfrink, 3 schilders, 1 naam' in het Valkhofmuseum Nijmegen. De boeken zijn catalogi op formaat A3 met afbeeldingen van werk, gebonden in een beschilderde linnen omslag. Alle schilderingen zijn portetten van Caroline.

Houtsneden en litho's, al dan niet gedrukt in opdracht. Grafiek is een interessante aanvulling op mijn schilderwerk.

Grafisch werk

(1992 - 2009)

Houtsneden en litho's, al dan niet gedrukt in opdracht. Grafiek is een interessante aanvulling op mijn schilderwerk.

In 1995 heb ik 6 weken geschilderd in Bay St. Paul, Quebec, Canada, op uitnodiging van de organisatoren van het symposium 'de la jeune peinture'. Een 20-tal kunstenaars uit de hele wereld, waaronder 1 uit Europa, werkten hier aan het thema 'avoir et etre' Ik heb 4 koppen van 4 europese dichters geschilderd n.a.v. hun poezie en herkomst.

symposium bay St. Paul, Quebec, Canada

(1995)

In 1995 heb ik 6 weken geschilderd in Bay St. Paul, Quebec, Canada, op uitnodiging van de organisatoren van het symposium 'de la jeune peinture'. Een 20-tal kunstenaars uit de hele wereld, waaronder 1 uit Europa, werkten hier aan het thema 'avoir et etre' Ik heb 4 koppen van 4 europese dichters geschilderd n.a.v. hun poezie en herkomst.